Refusing It'r

 perfume-attar-ittar-oil

{jb_quote}It is Sunnah to accept the perfume.{/jb_quote}


Refusing It'r

By Shaykh (Mufti) Ismail Moosa (HA)

Question: I was called in by the Imām to look at some errors in the Ramaḍhān timetable which need to be rectified urgently since Ramaḍhān is about to begin. When I went to the Masjid there was a Jamāt from India and someone from the Jamāt walked up to me and after saying Salām offered me some 'Iṭr (perfume, scent).

Since usually in our Masjid it is the norm for Jamāt brothers to offer 'Iṭr, and then start giving Da'wah which takes sometime without asking if the person being spoken to is free or not, I replied to the Salām, shook the person's hand, refused the 'Iṭr and proceeded to discuss the urgent matter about the Ramadhan timetable.

{jb_bluedisc}1{/jb_bluedisc} Have I committed a Sin by refusing 'Iṭr?


{jb_bluedisc}2{/jb_bluedisc} What is the injunction in Sharī'ah when 'Itr is offered by someone, is it Fardh, Wājib, Sunnah or Mustaḥab to accept?

Wa’alaykum as-Salām wa raḥmatullāhi wa barakātuhu,

Answer: In the Name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful,

{jb_dropcap}A{/jb_dropcap}nas (May Allāh Ta'ālā be pleased with him) narrates that Nabi صلي الله عليه وسلم said,

 

 

{jb_brownbox}من عرض عليه طيب فلا يرده فإنه طيب الريح خفيف المحمل. (أخرجه أبو داود في سننه - (4 / 128){/jb_brownbox}

{jb_bluebox}"Whoever is given any fragrance should not refuse it, because it has pleasant smell and it is light to carry." (Sunan Abī Dāwūd, 4/ 128){/jb_bluebox}

Likewise, in a narration of Sunan at-Tirmidhi it is mentioned,

{jb_brownbox}ثلاث لا ترد الوسائد والدهن واللبن الدهن يعني به الطيب (أخرجه الترمذي في سننه- (5 / 108){/jb_brownbox}

{jb_bluebox}"Three things should not be refused: a pillow, scented oil and milk." (Sunan at-Tirmīdhi, 5/108){/jb_bluebox}

The above narrations illustrate that if one is offered perfume, he should not refuse. This is out of courtesy. If one does refuse, he will not be sinning.

It is Sunnah to accept the perfume. In a narration of Ṣaḥīḥ al-Bukhāri, it is mentioned from Thumāmah bin 'Abdullāh,

{jb_brownbox}كان أنس رضي الله عنه لا يرد الطيب قال وزعم أنس أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يرد الطيب (أخرجه البخاري في صحيحه- طوق النجاة - (3 / 157){/jb_brownbox}

{jb_bluebox}"Anas (May Allah Ta'ala be pleased with him) would not refuse scent and he would claim that Nabi صلي الله عليه وسلم too would not refuse scent." (Ṣaḥīḥ al-Bukhāri, 3/ 157){/jb_bluebox}

{jb_brownbox}80 -( باب من لم يرد الطيب ){/jb_brownbox}

{jb_brownbox}أي هذا باب في ذكر من لم يرد الطيب وكأنه يريد بذلك أن النهي عن رده ليس على التحريم{/jb_brownbox}

{jb_brownbox}140 - ( حدثنا أبو نعيم حدثنا عزرة بن ثابت الأنصاري قال حدثني ثمامة بن عبد الله عن أنس رضي الله عنه أنه كان لا يرد الطيب وزعم أن النبي كان لا يرد الطيب ) )عمدة القاري شرح صحيح البخاري - (32 / 95){/jb_brownbox}

{jb_brownbox}( باب في رد الطيب ){/jb_brownbox}

{jb_brownbox}[ 4172 ] من عرض عليه ) بصيغة المجهول ( فإنه طيب الريح خفيف المحمل ) قال القرطبي هو بفتح الميمين ويعني به الحمل والحديث يدل على أن رد الطيب خلاف السنة لأنه باعتبار ذاته خفيف لا ينقل حامله وباعتبار عرضه طيب لا يتأذى به من يعرض عليه فلم يبق حامل على الرد فإن كل ما كان بهذه الصفة محبب إلى كل قلب مطلوب لكل نفس (عون المعبود -) (11 / 153{/jb_brownbox}

هذا ما بدا لي

إن كان صوابا فقن الله ، و إن كان صواباً فمن الله وإن كان خطأ فمن نفسي والشيطان والله ورسوله منه بريئان
والله أعلم بالصواب


Fatwaa

 And Allāh Ta'ālā knows best

Wassalām,

Shaykh (Mufti) Ismail Moosa (HA)

http://www.fatwaa.com/